DU ER I OPTIMERINGSFASEN

FOKUS: Erfaring og indtjening

UDFORDRING: For mange udsving i ordremængden

Pyramide 2

I denne fase har du helt styr på, hvad dine kunder har brug for, så de opnår fantastiske resultater. I takt med at du får mere erfaring med flere kunder, forbedrer og forfiner du dine produkter og øger drastisk den værdi, du giver dine kunder, og den forskel, du gør for dem.

Men de fleste konsulenter, coaches og behandlere oplever desværre, at de kun lige akku- rat har kunder nok til at overleve, og at der hele tiden er mange udsving i den mængde af kunder og ordrer, der kommer ind. Det gør dem i værste fald overvældede og udbrænd- te.

Nøglen til et mere jævnt og kontinuerligt kunde- og indtjeningsflow er at indføre et simpelt markedsføringssystem, som får din virksomhed til at arbejde for dig 24/7 ved at tiltrække, engagere og pleje potentielle nye kunder.

Fase 2 er i virkeligheden den fase, som rigtig mange konsulenter, coaches og behandlere er glade for at blive i. Det er her, du kan skabe en livsstilforretning, hvor du fokuserer på at lave det arbejde, du elsker allermest, og hvor du nemt kan betale dine regninger og give dig selv en fornuftig løn.

Hvad er det så, du skal fokusere på i optimeringsfasen? Jo, det er AT FÅ ERFARING.
Når du går fra opbygningsfasen til optimeringsfasen, så har du valideret noget. Du ved, at du har noget, som kunderne ønsker at købe!

Supergodt!
Nu skal du fokusere på at gøre tingene bedre.

 
power-O model ny

Det er her, jeg oplever, at mange selvstændige konsulenter, coaches og behandlere begår fejl, der afholder dem fra at skabe en virksomhed med en forudsigelig og fornuftig indtjening hver eneste måned.

Gang på gang ser jeg, at selvstændige konsulenter, coaches og behandlere lancerer deres forløb for første gang, og de gør alt det arbejde, der skal til:

  • De udvikler forløbet
  • De sælger forløbet
  • De gennemfører forløbet
  • Og så siger de efterfølgende: ”Hvad skal jeg så nu?”

De er allerede klar til at udvikle noget nyt, hvilket betyder, at de så igen skal igennem en helt ny og stejl læringskurve. Og dét betyder, at de igen starter mere eller mindre forfra i deres virksomhed.

Når du starter forfra igen og igen, kommer du aldrig derhen, hvor du mestrer noget, og hvor det ligger på rygraden.

Birgitte Feldborg

Læg mærke til, at dem, der har succes med deres virksomhed, ikke kun lancerer noget ÉN gang og så siger ”Okay, nu er jeg færdig med det – nu går jeg i gang med at lave noget nyt”.

I stedet skaber de et tilbud, som bliver dét, de er kendt for – som en form for kendings- melodi – det, vi lige præcis forbinder dem med.

Dette forløb lancerer de så igen og igen. Det eneste, de ændrer, er, at de forbedrer ople- velsen og indholdet fra gang til gang, hvilket bare øger kundernes succes.

De lærer også, hvordan de skal markedsføre deres forløb, og så bliver de ved med at for- bedre markedsføringen af det. De tilføjer endnu flere cases eller fremviser deres kunders succeser.

De lærer, hvordan de skal sælge deres forløb, og de tester deres salgsstrategier igen og igen for at forbedre deres konverteringsrate.

Dette er måden, du skaber et aktiv i din virksomhed på – et aktiv, som indbringer mange hundred tusind kroner til din virksomhed – og som hjælper hundredvis af kunder.

Og hvad er så din udfordring i optimeringsfasen?
Jo, det er

1. FOR MANGE UDSVING I ORDRE- OG KUNDEMÆNGDEN

Udfordringen er, at du nu virkelig har en forretning. Du har klienter, der kommer og går, du har produkter og ydelser, som du sælger og markedsfører, og du forsøger at navigere i alle de forskellige opgaver – og det føles nogle gange meget overvældende.

Og mange gange går det ud over de aktiviteter, der skal sørge for, du også har kunder i butikken om en måned eller to. I stedet bruger du al din energi på at drifte din virksomhed, og så er der fest på den korte bane, fordi du jo tjener penge, når du har klienter. Men i næste måned, når det er tid til nye kunder – ja så er der hungersnød, fordi du ikke i tide har sørget for, at der var nye klienter på vej ind, som kunne bidrage til festen (=omsætningen) i din virksomhed.

Hvis du gerne vil ud af den trædemølle, hvor der enten er fest eller hungersnød i din forretning, og at du i stedet har en jævn og fornuftig omsætning hver eneste måned, ja så hand- ler det om at få sat nogle systemer og rutiner op.

Især et salgs- og marketingsystem, der hjælper dig med at få nye kunder og omsætning ind hver evig eneste måned.

Opbygning

2. DIN PRIMÆRE MARKETING- OG SALGSSTRATEGI I OPTIMERINGSFASEN:

Du kan nu skifte fra, at din primære marketing- og salgsstrategi i opbygningsfasen har været at tilbyde 1:1-salgssamtaler og 1:1-forløb, til at skabe gruppeforløb, som du kan markedsføre og sælge til flere personer ad gangen – altså 1:mange. Det kan enten være live eller online eller en kombination af dem.

I din markedsføringsstrategi kan det indebære, at du flytter dig fra at bruge din tid og energi på netværk og anbefalinger til at skabe content ved at blogge, opbygge en e-mailliste, deltage i gæstepodcasts (eller starte din egen) eller skrive gæsteindlæg på andres blogs.

Alle disse strategier hjælper dig med at opbygge og udvide dit publikum.

Imens du opbygger og udvider dit publikum, kan det være, du ønsker at blive ved med at sælge 1:1-forløb, indtil dit publikum er stort nok til, at du kan begynde at sælge via mere avancerede salgsstrategier.

Husk også – tallene lyver ikke. Det er realistisk, at omkring hver fjerde salgssamtale bliver til en betalende kunde, mens strategier som webinar og e-mail- markedsføring kun konverterer 1-2 % – hvis du er heldig.

Derfor er du nødt til at have en klar markedsføringsstrategi for at opbygge og udvide dit publikum og skabe en kontinuerlig, jævn indtjening måned efter måned.

Her får du et overblik over, hvad jeg mener, du skal have styr på i fase 2 – optimeringsfasen med en anbefaling til, hvilke moduler i medlemsklubben Akademiet for Selvstændige, du med fordel kan arbejde med til at begynde med.

 

Først når du er mere end 80% i mål med dissse opgaver, er du klar til at gå videre til næste fase.

 

Du kan også downloade en tjekliste med anbefalingerne, sådan at du kan krydse af efterhånden som du kommer igennem de forskellige punkter. Det gør du lige her: Tjekliste

TJEKLISTE:

Scroll til toppen