DU ER I OPSKALERINGSFASEN
FOKUS: Vækst og stabilitet
UDFORDRING: Ændring af forretningsmodel og organisering

Konsulenter, coaches og behandlere drømmer selvfølgelig også om at opnå en lukrativ omsætning eller en meget succesfuld lancering. Men ofte ender de med at forhaste sig ind i en rivende vækststrategi med store tilbud uden at have et stærkt fundament, der understøtter virksomheden.
Hvad er det essentielle så, når virksomheden vækster? Jo, det er en ændring af dit mind- set fra at være soloselvstændig til at være direktør i din virksomhed.
Vel at mærke en direktør, som er fokuseret på, at du får systematiseret dine tilbud, din markedsføring og dine forretningsmetoder. På den måde kan du levere et unikt produkt og en enestående oplevelse til dine kunder, selvom du servicerer flere kunder gennem dine produkter, programmer og ydelser.
Når du går ind i denne fase, er det vigtigt, du forstår, at du ikke længere kun er dig selv i din virksomhed. Du er klar til at skifte din livsstilsvirksomhed ud med en virksomhed, som har medarbejdere – med alle de forpligtelser, der følger med – og som omsætter for flere millioner.


Du er derfor nødt til at ændre på din forretningsmodel.
Det betyder også, at du må implementere en række nye systemer, strukturer, procedurer og rutiner, som andre end du selv kan følge. Kun derved vil kunderne føle, de får den samme gode behandling, som de hele tiden har fået i din virksomhed – også selvom de nu bliver betjent af en anden end dig.
Din markedsføring skal desuden kunne tiltrække et bredere publikum, og du skal være i stand til at sælge til og hjælpe mange kunder på én gang.
Hvad er det så, du skal fokusere på i opskaleringsfasen?
Jo, det er
VÆKST OG STABILIET
Når du har nået denne fase, har du et produkt, et program, et forløb eller nogle ydelser, der fungerer, og som leverer fantastiske resultater for dine kunder – og du er i stand til at skalere dem til flere millioner, uden at du skal arbejde mere.
Og hvad betyder det så?
Jo, det betyder, at dit forløb er et gruppeforløb med mange deltagere eller et onlinepro- gram eller -kursus. Du har allerede skabt det og leveret det flere gange, og du har opti- meret det flere gange, sådan at dine kunder får de fantastiske resultater, du så gerne vil give dem.
Du har også markedsført og solgt dit produkt flere gange, så du nu ved, at din markedsfø- rings- og salgsstrategi virker.
Du har lavet en skabelon, en standard eller en procedure, der gør, at du nemt kan betjene flere kunder, og dine medarbejdere også kan levere det samme som dig, uden at du hele tiden skal ind over og dermed arbejde endnu mere.
Du véd, at du kan hjælpe hundredvis – ja, endda tusindvis – af kunder lige så let som 10 kunder med dette forløb.
Her får du et overblik over, hvad jeg mener, du skal have styr på i fase 3 – optimeringsfasen med en anbefaling til, hvilke moduler i medlemsklubben Akademiet for Selvstændige, du med fordel kan arbejde med til at begynde med.
Du kan også downloade en tjekliste med anbefalingerne, sådan at du kan krydse af efterhånden som du kommer igennem de forskellige punkter. Det gør du lige her: Tjekliste
TJEKLISTE:
- Justér din forretningsmodel
- Opgradér dit brand og din hjemmeside
- Overvej, om du vil arbejde med affillate marketing, så du kan udbygge din e-mailliste og din bundlinje yderligere
- Fortsæt med at få flere abonnementer på dit nyhedsbrev
- Skab dine dyreste produkter (certificeringer, master-mind-forløb etc.)
- Fokusér på gruppeforløb eller onlinekurser og -forløb
- Tilbyd liveevents
- Automatisér din salgskanal
- Hæv priserne på dine produkter
- Ansæt medarbejdere eller outsourc ikke-kerneopgaver
- Opdatér dine administrative systemer og rutiner
- Giv dig selv en lønstigning
- Sæt tid af til planlægning - både hver dag, hver uge og hvert kvartal