DU ER I OPBYGNINGSFASEN

FOKUS: Validering af idé, produkt, ydelser og priser

UDFORDRING: Overskuelighed og valg af den rigtige forretningsmodel

Pyramide 1

Opbygningsfasen er et stadie, som vi alle skal igennem. Ligesom det lille barn skal lære at kravle og gå, før det kan begynde at løbe, er du nødt til at gå igennem denne fase, så du finder fundamentet i din virksomhed. Dermed laver du alt det arbejde, der skal til senere, når du skal udvikle din virksomhed til den næste fase.

Der er vel ingen af os konsulenter, coaches og behandlere, som har lyst til at give afkald på hverken et godt helbred eller et liv, ved siden af at vi opbygger vores virksomhed.

Men det behøver du heller ikke.

Hemmeligheden til at overleve opbygningsfasen er nemlig at gøre det overskueligt og finde den rigtige forretningsmodel.

Jo hurtigere du kan komme i gang med at arbejde med dine kunder, jo hurtigere kan du afprøve, om der er basis for din forretningsidé og -model, skabe et brand og opbygge en gruppe af tilfredse kunder, der glade og gerne anbefaler dig.

Opbygningsfasen er den mest udfordrende, og der er rigtig mange konsulenter, coaches og behandlere, som aldrig kommer forbi denne fase. De sidder fast og bliver her meget længe, inden de langt om længe får hjælp til at komme videre eller vælger at lukke deres virksomhed ned.

power-O_Opbygning

Hvad er det så, du skal fokusere på i opbygningsfasen?
Jo, det er

1. VALIDERING AF DIN IDÉ

 

Hvis du er i opbygningsfasen i din virksomhed, så er det allervigtigste, du skal bruge din tid og energi på, at validere din forretningsidé og dine produkter, programmer og ydelser. 

 

Hvis du ikke tager dig den fornødne tid til at undersøge, om dine kunder faktisk ønsker og er villige til at betale for det, du har at tilbyde dem, så vil du løbe ind i en masse problemer, når du forsøger at implementere de forskellige strategier i de næste faser. 

 

Ingen marketing- og salgsstrategier i verden kan redde din virksomhed, hvis kunderne rent faktisk ikke ønsker det, du har at tilbyde! 

 

Så hvordan undersøger du eksistensberettigelsen for dine produkter, programmer eller ydelser? 

 

Du går ud og taler med dine potentielle kunder! Du kan ikke validere noget som helst uden at tale med virkelige mennesker. 

Når jeg arbejder med mine kunder, beder jeg dem om at tale med mindst 10 personer, som kunne være deres ideelle kunder. Her får de mulighed for at finde ud af, om det produkt, de vil tilbyde, passer til dem, de gerne vil tilbyde det til.

Mange af mine kunder har talt med over 100 i deres potentielle målgruppe, før de har helt styr på, hvad deres drømmekunder ønsker og er villige til at betale for.

Det har jeg faktisk også selv – netop for at være sikker på, at jeg rammer spot on, når jeg senere skal ud at markedsføre og sælge mine ydelser. På den måde bliver det meget nemmere (og billigere) at sælge mine ydelser til de kunder, jeg allerhelst vil arbejde sammen med.

Opbygningsfasen

2. DIN PRIMÆRE MARKETING- OG SALGSSTRATEGI I OPBYGNINGSFASEN:

Det næste, du skal forholde dig til i den opbyggende fase, er, hvilken marketing- og salgs- strategi du skal anvende.

Det her er virkelig vigtigt, for jeg går ud fra, du er selvstændig konsulent, coach eller be- handler, fordi du rigtig gerne vil gøre en forskel for dine kunder, men også fordi du vil tjene en ordentlig løn.

Her taler jeg ikke om en forretning, som du er klar til at præsentere i “Løvens hule”, eller som du kan sælge for mange millioner kroner. Og heller ikke det modsatte, hvor du bare driver en dyr hobbyvirksomhed og ikke behøver skabe en forretning, hvor du kan udbetale løn til dig selv.

Det er nemlig ikke min virkelighed og heller ikke den virkelighed, størstedelen af mine kun- der ønsker og arbejder på. Deres virksomhed er nødt til at kunne generere penge så hurtigt som overhovedet muligt. Vi har ikke mange år at spilde, inden vi skal kunne leve af vores forretning.

Hvordan skaber du så indtægt de første måneder som selvstændig?

Jo, den hurtigste måde at få tjent nogle penge på er ved at fokusere på 1:1-markedsføring og -salg.

Birgitte Feldborg

Ja, ja, jeg ved godt, hvad du tænker …

”Men alle taler jo om at bygge en e-mailliste, at lave lance- ringskampagner, at lave con- tent markedsføring, at være på Instagram og Facebook, at lave webinarer og … og …”

Jeg hører, hvad du siger.

Alle disse markedsførings- og salgsstrategier er beregnet til at hjælpe dig med at få dit publikum til at vokse. Og når du så hører, at du kan sælge for mange tusind kroner på et webinar, så synes du selvfølgelig, det er mere interessant end at sælge og arbejde 1:1!

Men ved du hvad? Dem, der fortæller dig alt det her, de glemmer bare at fortælle dig, det tager tid at opbygge et publikum!

Lad os nu sige, dit mål er, at du gerne vil lave en omsætning på 40.000 kr. på en måned i din virksomhed.

Hvis du fokuserer på at holde 1:1-salgssamtaler med potentielle kunder, ja så skal du faktisk kun sælge noget til 5 kunder for at opnå en omsætning på 40.000 kr., hvis dit 1:1-forløb f.eks. koster 8.000 kr.

Efterhånden som du bliver god til at holde disse 1:1-salgssam- taler med potentielle kunder, er det ikke usandsynligt, at du kan gøre hver fjerde af dem, du taler med, til din kunde.

Og det betyder jo, at du faktisk kun skal have 20 salgssamtaler for at få 5 kunder.

Birgitte Feldborg

Lad os i stedet se på, hvad der skal til, hvis du fokuse- rer på at holde et webinar for at sælge et forløb til 8.000 kr.

Langt de fleste marketingstrategier konverterer i gennemsnit kun 1-2 % – og ja, der er nogle, som taler om, at de kan konvertere 8 eller 20 % med deres online marketing- og salgsstrategi, men det er meget usædvanligt.

Laver vi det samme regnestykke, så kommer vi frem til følgende: 500 deltagere på dit webinar x 1 % konvertering = 5 salg

Spørg lige dig selv én gang til, hvad er så nemmest, når du er helt ny og i din opbygnings- fase? At have 20 salgssamtaler eller at forsøge at få 500 potentielle kunder til at deltage i dit webinar?

Det er meget nemmere hurtigt at tjene nogle penge i opbygningsfasen, når du fokuse- rer på 1:1-marketing- og salgsstrategien først. Så kan du gå videre til mere avancerede strategier, når du ikke længere behøver at blive stresset over dine regninger hver måned, men véd, at du har de kunder, der skal til for at betale dine udgifter.

Mit mål er at få dig igennem denne opbygningsfase, så hurtigt du kan. Jeg har haft flere kunder, som kom igennem opbygningsfasen i løbet af 6 måneder. Det kunne de, fordi de virkelig lagde sig i selen og gjorde det arbejde, der skal til at validere, at de har valgt den rigtige forretningsmodel og det rigtige pro- dukt/program eller ydelse til den rigtige kunde og til den rigtige pris.

Her får du et overblik over, hvad jeg mener, du skal have styr på i fase 1 – opbygningsfasen med en anbefaling til, hvilke moduler i medlemsklubben Akademiet for Selvstændige, du med fordel kan arbejde med til at begynde med.

 

Først når du er mere end 80% i mål med dissse opgaver, er du klar til at gå videre til næste fase.

 

Du kan også downloade en tjekliste med anbefalingerne, sådan at du kan krydse af efterhånden som du kommer igennem de forskellige punkter. Det gør du lige her: Tjekliste

TJEKLISTE:

Scroll til toppen